NIST - powrót do strony głównej
Z lewej strony ozdobny napis Niepodległa po prawej stronie drukowanymi literami napis: Polska Stulecie Odzyskania Niepodległości
Strona główna » Wydarzenia NIST » BGK wyjaśnia - wkład własny w Polskim Ładzie wymagany najpóźniej w momencie ogłoszenia przetargu przez JST

BGK wyjaśnia - wkład własny w Polskim Ładzie wymagany najpóźniej w momencie ogłoszenia przetargu przez JST

A+ A-

Samorząd musi dysponować wkładem własnym najpóźniej w momencie rozpoczęcia przetargu na realizację inwestycji dofinansowanej z Programu Inwestycji Strategicznych – przypomina BGK. Za bankiem publikujemy wyjaśnienia dotyczące wkładu własnego wymaganego od JST w tym programie. 

 

Podobnie jak podczas pierwszego naboru z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych BGK opublikował odpowiedzi na najczęstsze pytania samorządów. Część z nich dotyczy wkładu własnego, którym powinny dysponować JST. 

Definiując pojęcie „posiadania udziału własnego” używane w regulaminie naboru wniosków i jego załącznikach BGK przypomniał, że jest to „zobowiązanie wnioskodawcy do wniesienia udziału własnego w realizację inwestycji, w tym do zapewnienia faktycznego dysponowania tymi środkami nie później niż w dniu ogłoszenia postępowania zakupowego na realizację inwestycji”.

Jak zaznaczył BGK, wysokość udziału własnego zależy od obszaru, w którym mieści się inwestycja i wynosi:

5 proc. wartości inwestycji dla wniosków z obszarów określonych w ust. 2 pkt 1 – 6 Uchwały RM:
- budowa lub modernizacja infrastruktury drogowej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w tym oczyszczalni;
- budowa lub modernizacja źródeł ciepła sieciowego zeroemisyjnego;
- budowa lub modernizacja indywidualnych źródeł ciepła zeroemisyjnego;
- budowa lub modernizacja infrastruktury gospodarki odpadami, w tym spalarnie, przetwarzanie biologiczne, segregacja;
- odnawialne źródła energii; 

10 proc. wartości inwestycji dla wniosków z obszarów określonych w ust. 2 pkt 7 – 17 Uchwały RM:
- tabor z napędem zeroemisyjnym;
- budowa lub modernizacja źródeł ciepła sieciowego niskoemisyjnego;
- budowa lub modernizacja sieci ciepłowniczej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej, w tym oświetleniowej;
- cyfryzacja usług publicznych i komunalnych;
- poprawa efektywności energetycznej budynków i instalacji publicznych;
- innowacyjne rozwiązania w elektroenergetyce;
- rewitalizacja obszarów miejskich;
- budowa lub modernizacja infrastruktury kulturalnej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury turystycznej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury sportowej;

15 proc. wartości inwestycji dla wniosków z obszarów określonych w ust. 2 pkt 18 – 30 Uchwały RM:
- budowa lub modernizacja infrastruktury technicznej drogowej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury tramwajowej, w tym zajezdni;
- budowa lub modernizacja infrastruktury kolejowej, w tym stacji utrzymaniowo-naprawczej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury transportu wodnego;
- tabor transportu kolejowego;
- tabor transportu tramwajowego;
- tabor z napędem niskoemisyjnym;
- budowa lub modernizacja kanalizacji deszczowej;
- gospodarka wodna, w tym melioracja, retencja, osuszanie;
- budowa lub modernizacja indywidualnych źródeł ciepła niskoemisyjnego;
- budowa i modernizacja infrastruktury społecznej;
- budowa lub modernizacja infrastruktury edukacyjnej;
- rewitalizacja obszarów i/lub budynków zdegradowanych i/lub poprzemysłowych;

20 proc. wartości inwestycji dla wniosków z obszarów określonych w ust. 2 pkt 31 – 37 Uchwały RM:
- tabor zbiorowego transportu drogowego;
- tabor zbiorowego transportu wodnego;
- budowa lub modernizacja infrastruktury telekomunikacyjnej;
- budowa i organizacja inkubatorów przedsiębiorczości;
- budowa i organizacja parków naukowo-technologicznych;
- rozbiórka obiektów i urządzeń budowlanych.

W przypadku naboru dla gmin popegeerowskich wysokość udziału własnego wynosi minimum 2 proc.

Bank wskazał przy tym, że jako wartość inwestycji przyjmuje się całkowitą łączną wartość wynagrodzenia Wykonawcy za wykonanie Inwestycji, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację Inwestycji.

BGK zaznaczył też, że wnioskodawca powinien posiadać zadeklarowany we wniosku wkład własny najpóźniej w momencie rozpoczęcia przetargu na wykonanie inwestycji. Jednocześnie BGK wskazał, że wkład własny samorządu musi być wniesiony w postaci środków finansowych innych niż te przyznawane z programu. 

 

 

Więcej informacji na stronie:

https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/bgk-wklad-wlasny-w-polskim-ladzie-wymagany-najpozniej-w-momencie-ogloszenia

 


PDF
kontakt
Facebook
Twitter
Youtube
BIP
 
rss

Copyright © 2024 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego