NIST - powrót do strony głównej
Z lewej strony ozdobny napis Niepodległa po prawej stronie drukowanymi literami napis: Polska Stulecie Odzyskania Niepodległości
Strona główna » Aktualności CAF » Poświadczenie Jakości Zastosowania CAF w Nowej Soli, 27 lutego 2024 r.

Poświadczenie Jakości Zastosowania CAF w Nowej Soli, 27 lutego 2024 r.

A+ A-

 

Wyznaczeni przez Krajowego Koordynatora CAF ds. jednostek samorządu terytorialnego (funkcję tę pełni Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego w Łodzi) eksperci:

  • Bohdan Turowski (ekspert wiodący) i
  • Sławomir Wysocki (ekspert pomocniczy)

przeprowadzili wywiady z kluczowymi zainteresowanymi stronami Starostwa.

W spotkaniu po stronie urzędu uczestniczyli:

  • Iwona Brzozowska– Starosta Powiatu Nowosolskiego,
  • Monika Owczarek –Sekretarz Powiatu Nowosolskiego,
  • Koordynatorzy CAF – obecna Renata Giertych i pełniący tę funkcję do końca ubiegłego roku – Wiesław Piec,
  • członkowie zespołu samooceny i zespołów projektowych

a także – w roli obserwatora – krajowa korespondentka CAF, Katarzyna Dudzik.

 

Co weryfikowano?

 

Zgodnie z procedurą zakres oceny objął:

  • proces samooceny, tzw. Filar 1 PPJZ CAF. W praktyce – eksperci oceniali sposób przeprowadzenia pierwszych sześciu kroków procesu ciągłego doskonalenia z zastosowaniem modelu, zgodnie z wytycznymi określonymi w broszurze CAF2020,
  • proces doskonalenia czyli tzw. Filar 2 PPJZ CAF. Eksperci oceniali sposób przeprowadzenia kroków od siódmego do dziewiątego, opisanych w ww. wytycznych,
  • poziom dojrzałości Kompleksowego Zarządzania Jakością (ang. Total Quality Management – TQM), czyli tzw. Filar 3. W tym przypadku eksperci oceniali stopień wprowadzenia wartości TQM wg poszczególnych ośmiu Zasad Doskonałości, opisanych w broszurze CAF2020.

Po wywiadach, eksperci na spotkaniu zamkniętym omawiali otrzymane informacje. Na podsumowaniu wizyty udzielili pozytywnej informacji zwrotnej.

 

Co dalej?

Zgodnie z PPJZ CAF:

  • w ciągu 14 dni od zakończenia wizyty w urzędzie, eksperci przygotowują i przekazują raport z poświadczenia do Krajowej Korespondentki CAF,
  • Krajowa Korespondentka CAF przekazuje swoją opinię do Krajowego Koordynatora CAF ds. jst.
  • Na postawie raportu ekspertów i rekomendacji Krajowej Korespondentki CAF Krajowy Koordynator CAF podejmuje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania urzędowi tytułu Skutecznego Użytkownika CAF. Decyzja jest przekazywana do kierownika aplikującego urzędu do wiadomości ekspertów i Krajowej Korespondentki.

 

 

Co to jest PJZ CAF?

 

To procedura, w ramach której organizacja – użytkownik CAF –  uzyskuje informację zwrotną na temat prawidłowości samooceny, przeprowadzonej według tego modelu, oraz wybranych przez nią kierunków wiodących do osiągnięcia doskonałości funkcjonowania w perspektywie długofalowej.

Celem PJZ CAF, zgodnie z wypracowanymi na szczeblu europejskim zasadami, jest m.in.:

  • utrzymać jakość zastosowania CAF i jego oddziaływanie na organizację;
  • uzyskać wiedzę, czy w rezultacie zastosowania CAF organizacja kieruje się wartościami TQM,
  • utrzymywać i odnawiać entuzjazm do stałego doskonalenia organizacji;
  • nagradzać organizacje, które już rozpoczęły drogę do ciągłego doskonalenia, bez osądzania osiągniętego przez nie poziomu doskonałości.

W Polsce procedura PJZ CAF jest dostępna dla jednostek samorządu terytorialnego. Więcej na temat warunków uczestnictwa w procedurze jest dostępne na stronie NIST. Obecnie międzynarodowy zespół Krajowych Korespondentów CAF pod kierunkiem Centrum Zasobów CAF przy EIPA w Maastricht pracuje nad aktualizacją i uproszczeniem PPJZ CAF. Dzięki udziałowi Polski w tych pracach, zmiany będą uwzględniać oczekiwania i sugestie również polskich użytkowników CAF i ekspertów odpowiadających za przygotowanie i przeprowadzenia procedury. Zaktualizowana procedura ma być dostępna jeszcze w tym roku. Poinformujemy o tym w Aktualnościach/CAF na stronie NIST.

 

 


PDF
kontakt
Facebook
Twitter
Youtube
BIP
 
rss

Copyright © 2024 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego