NIST - powrót do strony głównej
Z lewej strony ozdobny napis Niepodległa po prawej stronie drukowanymi literami napis: Polska Stulecie Odzyskania Niepodległości
Strona główna » Szkolenia on-line » Szkolenie on-line - „Udzielanie i realizacja zamówień publicznych w świetle rozwiązań Tarczy Antykryzysowej” - 12 maja 2020 r.

Szkolenie on-line - „Udzielanie i realizacja zamówień publicznych w świetle rozwiązań Tarczy Antykryzysowej” - 12 maja 2020 r.

A+ A-

Zwolnienie z obowiązku stosowania PZP - szybkie zakupy

Jak wyjaśnił prowadzący dr Maciej Lubiszewski, zamawiający może zostać zwolniony z obowiązku ze względu na przedmiot zamówienia lub okoliczności. Do przedmiotów zamówienia należą: środki ochrony osobistej i dezynfekujące, sprzęt IT i oprogramowanie służące do pracy zdalnej oraz inne zakupy dóbr i usług. Okoliczności to wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozpowszechniania się choroby. – Taką okolicznością jest obecnie stan epidemii – tłumaczył ekspert NIST.

 

Zmiany w umowach w świetle tarczy antykryzysowej

 

Przy zmianach w umowach pierwszą czynnością jest ustalenie wpływu okoliczności związanych z COVID-19 na wykonanie zapisów umowy. Obowiązek informacyjny i dokumentacyjny spoczywa na stronie, która została dotknięta skutkami COVID-19. Druga strona musi udzielić odpowiedzi w ciągu 14 dni. Istnieje możliwość żądania dodatkowych dokumentów. Wśród przykładowych okoliczności wymieniane są: problemy kadrowe, decyzje sanepidu, wojewody lub innych organów oraz problemy z łańcuchem dostaw. Następnie obie strony przechodzą do uzgodnienia treści zmian oraz dokonują zmian w umowach. Zmiany w umowach nie mogą dotyczyć zmiany charakteru umowy. Po dokonaniu zmian zamawiający ma obowiązek opublikowania ogłoszenia o zmianie umowy.

 

Elektronizacja postępowań krajowych

 

Obecnie następuje elektronizacja postępowań krajowych. Możliwa jest komunikacja elektroniczna, a otwarcie ofert odbywa się podczas transmisji online. Dopuszczalne jest przysyłanie ofert drogą elektroniczną, ale zamawiający nie może wyeliminować formy pisemnej. Wiele podmiotów ma obecnie problemy z dostarczaniem niektórych dokumentów, np. z ZUS czy Urzędu Skarbowego. Zamawiający powinien się zastanowić, czy warto stawiać taki warunek w specyfikacji zamówienia.

Zagadnienie omówione przez prowadzącego znajduję się w ekspertyzie nt. „Zmiany w stosowaniu prawa zamówień publicznych w kontekście przepisów o przeciwdziałaniu COVID-19” dostępnej na stronie internetowej Instytutu

 

https://www.nist.gov.pl/ekspertyzy-i-opracowania,1.html

 

 

 

 


PDF
kontakt
Facebook
Twitter
Youtube
BIP
 
rss

Copyright © 2024 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego